Alla inlägg den 10 januari 2016

Av Marcus Berggren - 10 januari 2016 18:47

Good evening readers!
I've decided to write all my journal posts in two sections; in English and in Swedish.
This is because I have friends abroad who don't understand nor speak Swedish. I could write it in English altogether but I want to keep my Swedish intact during my stay in Greece as I will be speaking English 24/7 for the first few months at least, until i've started to learn Greek to the point where i can use it in my everyday life.

Now it is 3 days til I'm at my hotel in Athens, even less than that actually cause I arrive in Athens at 3.40 PM local time GMT+2 that is btw so when i write time it's the local time. Anyways, now you know! I've been excited for weeks and now it's actually closing in and I'm starting to get a bit nervous. I'm not nervous about the flight or any of that. I'm nervous about the life there. What will be the same? What will be different? Will I make friends quickly? Will I get a place to stay right away or after some time? All these questions will be answered soon enough.

God kväll, läsare!
Jag har bestämt mig för att skriva alla mina dagboksinlägg på både svenska och engelska. Detta är självklart för att mina vänner ute i världen som inte förstår svenska ändå ska kunna gå in här och läsa och följa mitt äventyr. Jag skulle kunna skriva allting på Engelska för majoriteten svenskar förstår Engelska tillräckligt bra men varför jag ändå kommer skriva på Svenska också är för att hålla svenska språket igång. Det kommer bli Engelska 24/7 åtminstone de första månaderna och då är det bra att ha något att hålla igång svenskan med. Sedan kommer jag försöka övergå mer och mer till Grekiska när jag börjar lära mig språket så pass att jag kan använda det i vardagliga livet. 

See you soon again. There will most likely be a post on tuesday night before I go to sleep. check that out!
Ciao

Nu är det tre dagar tills jag är på mitt hotel i Aten, ännu mindre tillochmed eftersom att jag kommer fram 15:40 lokal tid vilket är GMT+2. Sverige är i GMT+1 eller European Central Standard Time (ECST) och Grekland är då alltså i Europas östra tidzon, Svensk tid plus en timme alltså. Jag har längtat i flera veckor och nu börjar det närma sig. Det börjar bli lite nervöst. Flygningen är jag inte alls orolig eller nervös för. Jag är väl främst nervös för hur tillvaron ska bli där nere. Vad är likadant som i Sverige och vad är helt olikt? Kommer jag få vänner snabbt?
Kommer jag få en lägenhet att hyra/dela med någon på direkten eller kommer det dröja?
Alla dessa frågor kommer att bli besvarade allteftersom.

Ha det fint och kika in här snart igen! Det kommer komma minst ett inlägg till innan resan, förmodligen på tisdag kväll innan jag ska sova. Ciao!

 

Ovido - Quiz & Flashcards